**click**

Followers

Google+ Followers

click

Share It

YOU AND I

Daisypath Anniversary tickers

Wedding Anniversary

Daisypath Anniversary tickers

NakSihat

LilySlim Weight loss tickers

Sunday, October 23, 2011

Ikan Singgang Terengganu

"perot menyanyi riang..
hati makin sayang...
hidup bertambah riang....

terima kasih isteriku kerana buatkan tiap hari sabtu menjadi INDAH...."


well... di atas adelah status FB chenta hati saya.. sbbnya saya telah
masak ikan singgang untuk dia..heeeeeeeeeee... :) tapi teruk jgak sya ni kan..dah berapa bulan kahwin baru nak masakkan singgang tuk suami.. dh la masakan simple..aduh...saya jarang sekali makan singgang furthermore saya ade satu habit..saya x suka makan ikan potong.. sya prefer makan ikan yang tak dipotong..dats mean ikan kecik2 la...sekor terus atas ade pinggan..

selalunya saya sumbatkan perut suami dgn masakan2 western, ayam.. and of cos dessert/cake.. chenta hati org terengganu dh sah2 singgang yg menjadi pilihan hati..selera kami agak berbeza..but hati yg menyatukan kami.. (
eh, tetiba plak) hahaha

dh jgn melalut lagi , kita tgk resepi asli singgang terengganu..

kojap je dh siap
1 ekor ikan tongkol di potong2.. ade 4 bahagian

2,3 ulas bawang putih dipotong 2 atau 3


2 inci lengkuas di potong 2 atau 3


2 inci kunyit hidup di potong 2 atau 3


3,4 keping asam gelugor


1,2 cili padi diketuk..ikut nak pedas byk mana


Cara tak Cara

~masukkan kesemua bahan2 dan air ke dalam periuk.. masukkan ikan, garam dan sedikit serbuk kunyit utuk perasakan.. tunggu sampai ikan masak..


blh dingap bersama budu.. chenta hati fav..yaayyyy!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails